Psychohygiena ve školním prostředí a v duších učitelů

Psychohygiena je soubor metod a technik, které slouží k udržování a podpoře duševního zdraví a psychické pohody. Jejím cílem je předcházet stresu, vyčerpání, úzkostem, depresím a jiným psychickým obtížím, které mohou vznikat kvůli náročnému životnímu stylu, nadměrnému stresu nebo nesprávné životosprávě. Stejně jako hygiena fyzická, i psychohygiena se zaměřuje na prevenci – tedy na dlouhodobou péči o duševní zdraví.

Hlavní oblasti a techniky psychohygieny

  • Relaxace a odpočinek: Pravidelný odpočinek a relaxace, jako je například meditace, hluboké dýchání, jóga, nebo vědomé uvolňování svalů, pomáhají snížit stres.
  • Správná organizace času: Time management a plánování pomáhá předcházet přetížení a stresu z nedodělaných úkolů. Přehledný rozvrh umožňuje vyhradit čas na práci, volný čas i odpočinek.
  • Kvalitní spánek: Dobrý spánek je nezbytný pro obnovu energie a mentální svěžest. Psychohygiena klade důraz na pravidelné návyky, které podporují kvalitní a dostatečný spánek.
  • Sociální vztahy: Pozitivní vztahy s ostatními lidmi, sdílení zážitků, pocit sounáležitosti a vzájemná podpora jsou pro psychické zdraví důležité.
  • Zdravý životní styl: Pravidelná fyzická aktivita, vyvážená strava a hydratace přímo ovlivňují naši náladu a celkový duševní stav.
  • Sebepoznání a práce s emocemi: Sebepoznání a práce s emocemi pomáhají lépe pochopit své reakce a pocity. Rozvoj této oblasti pomáhá zlepšit odolnost vůči stresu.

Psychohygiena tedy zahrnuje všechny návyky, které přispívají k rovnováze mezi prací a odpočinkem, zvládání stresu a k tomu, abychom se cítili dobře.

Klíčové oblasti psychohygieny ve školním prostředí v ČR

Psychohygiena ve školním prostředí v České republice je stále více aktuálním tématem. Školy se v posledních letech zaměřují na podporu duševního zdraví žáků i učitelů, a to z důvodu rostoucího tlaku, který je spojený s akademickými výkony, digitalizací a dalšími faktory. Systémová psychohygiena ve školách se proto zaměřuje na snižování stresu, podporu zdravých vztahů ve třídách a vytvoření bezpečného prostředí, které pomáhá žákům lépe zvládat náročné situace a předcházet psychickým problémům.

1. Podpora duševního zdraví žáků:

  • Školní psychologové a metodici prevence: Ve školách jsou stále častěji přítomni školní psychologové, kteří poskytují žákům konzultace, řeší problémy se stresem nebo šikanou a pomáhají s adaptací na školní prostředí. Taktéž pracují na preventivních programech.
  • Programy zaměřené na prevenci rizikového chování: Školy nabízejí programy, které se zaměřují na prevenci šikany, závislostí, úzkostí či depresí.
  • Rozvoj sociálně-emočních dovedností: Stále větší důraz je kladen na výuku sociálně-emočních dovedností, jako je práce s emocemi, empatie, komunikace a zvládání stresu.

2. Podpora duševního zdraví učitelů:

  • Školení pro učitele: Učitelé mají možnost účastnit se školení zaměřených na zvládání stresu a vyhoření, kde se učí technikám psychohygieny, jako je například time management, zvládání konfliktů nebo relaxační techniky.
  • Supervize a podpora kolegiality: Některé školy nabízejí supervize, kde mohou učitelé sdílet své zkušenosti a problémy s kolegy, což může být efektivním nástrojem pro prevenci vyhoření a dlouhodobého stresu.

3. Environmentální a organizační opatření:

  • Úpravy rozvrhů: Některé školy se snaží zavádět flexibilnější rozvrhy, které umožňují více volného času pro relaxaci a sport.
  • Vytváření bezpečného prostředí: Důraz je kladen na prevenci šikany a podporu bezpečného prostředí, kde se žáci cítí akceptovaní a v bezpečí.
  • Týmy školní podpory: Na mnoha školách fungují týmy podpory složené ze školních psychologů, výchovných poradců a metodiků prevence, kteří spolupracují na aktivitách a programech zlepšujících psychické klima školy.

Přestože se psychohygiena ve školách podporuje, existují výzvy, které její efektivitu omezují. Mezi hlavní patří omezené finanční prostředky na školní psychology, přetíženost učitelů a nedostatek systematické podpory pro duševní zdraví v některých regionech. Význam psychohygieny však roste, a to nejen v důsledku pandemie, která ukázala potřebu kvalitní podpory duševního zdraví.

Jak to cítí čeští a moravští a slezští učitelé

Výsledky studie pracovníků Státního zdravotního ústavu potvrzují vysokou psychickou pracovní zátěž téměř u 80 % učitelů, nadměrný stres u 60 %, sníženou odolnost vůči stresu u 25 %, nedostatky v životosprávě u 90 % učitelů.

Výsledky potvrzují téměř u 80 % vyšetřovaných osob vysokou psychickou pracovní zátěž, na níž se zvýšenou měrou podílí tyto okolnosti a rizikové faktory práce:

  • nedostatečné finanční i společenské oceňování práce,
  • nejistota postavení,
  • tlak na stálou přítomnost v práci bez ohledu na zdravotní a osobní důvody (nutné suplování kolegů),
  • psychická pracovní zátěž (jde o práci pod časovým tlakem, spojenou s vysokými nároky v oblasti jednání a vzájemné kooperace a spojenou s rizikem ohrožení zdraví jiných osob),
  • fyzikální faktory (především hluk).

7 učitelských prokletí

Holeček stanovil ve svém výzkumu sedm stresorů:

  1. pracovní přetížení učitelů a učitelek,
  2. vedení školy nadřízenými orgány
  3. problémoví žáci,
  4. neupokojená potřeba seberealizace (frustrace),
  5. problémoví rodiče,
  6. nevyhovující pracovní prostředí školy,
  7. problémoví kolegové.

Pracovním přetížením se míní časové tlaky termínovanou práci, rychlé změny vzdělávacích projektů, nahromadění úkolů, časovou tíseň, krátké přestávky, nadbytečnou administrativu. Vedení v tomto výzkumu se myslí nejen konkrétní vedení a organizace dané školy, ale i ostatní nadřízené orgány, tj. školský úřad, Česká školní inspekce, obecní úřady, jejich neadekvátní hodnocení, nepřiměřené požadavky apod.

Problémoví žáci jsou děti a mládež s poruchami chování a učení, žáci, kteří nespolupracují s učiteli, mají špatný postoj a motivaci ke školní práci, utíkají ze školy, jsou bez kázně, stoupá jejich agresivita a nedisciplinovanost ve třídě.

Neuspokojená potřeba seberealizace (frustrace) je částečná deziluze, špatné vyhlídky na zlepšení postavení v práci, pocit nedocenění práce učitele společností, nízké finanční ocenění náročné práce.

Problémoví rodiče jsou rodiče se stoupající agresivitou, s nekritickým přístupem ke svým dětem, neadekvátně vyhrožující učitelům a učitelkám policií, soudy apod.

Nevyhovující pracovní prostředí školy má špatné materiálně technické a psychohygienické podmínky, tj. stav a vybavení budov a tříd, ale i nedostatek financí na optimální provoz školy, nákup vhodných pomůcek a zařízení.

Problémoví kolegové mají mezi sebou konflikty (např. ve sborovně), někteří bývají neprofesionální, nedostatečně kooperativní, zákeřní, vyskytuje se u nich i alkoholismus, neposkytují kolegům a kolegyním adekvátní oporu a podporu apod.

  • V některých případech se stresory kombinují (např. problémoví žáci a jejich problémoví rodiče).
  • Jindy se učitelské stresory školní kombinují se stresory souvisejícími se soukromým životem učitele (např. problémy se žáky a problémy s rozvodem).

 

ObsaZdroje: PAULÍK, K. Co obtěžuje učitele různých typů škol. In Učitelé a zdraví. Brno, 1998 BLAHUTKOVÁ, M.; CHARVÁT, M. Stres ve škole. In Aktuální otázky výchovy ke zdraví. Brno: MU, 2009 KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001 KOHOUTEK, R.; ŘEHULKA, E. Stresory učitelů v ZŠ a SŠ v ČR. Škola a zdraví 21, 2011. Výchova ke zdraví – podněty ke vzdělávacím oblastemh přijde sem